Peace&Love

Sitter hemma hos Rebecka nu. Hennes lägenhet ligger rätt centralt i Borlänge så det är guld att kunna bo här! Sååå skönt att kunna glida förbi de sunkiga stackars campande ungdomararna, nyduschad, utsövd och fräsch!

Vi kom alltså på torsdag eftermiddag, ungefär samtidigt som de första spelningarna var. Karin höll ett imponerande tryck på gaspedalen hela vägen, men det här med högertrafik vållar visst fortfarande vissa problem... som tur är kom hon i alla fall på sig själv ute i vänsterkanten. Jag missade precis Miss Lis spelning, men hann till halvåttaspelningarna, notably The Hives och Anna Järvinen. Sedan var där ett norskt band också, Kaizers Orchestra, som jag var nyfiken på. Lyssnade lite på nätet och jag gillade att det var mycket ljud i låtarna, men live blev det bara slamrigt tyvärr. Anna Järvinen gick jag förbi två gånger och för henne gällde omvända, hon var klart bättre live! Konstigt hur hennes röst kom mer till sin rätt då. The Hives hörde jag i bakgrunden såklart, svårt att undgå, men de är inga jag orkar trängas för att se.

Sedan lyssnade vi också lite på Hästpojken och Timo Räisänen och de var väl helt okej, bra, men inget speciellt alls. Blev positivt överraskad och stod länge vid Jason Mraz! Hans band var riktigt, riktigt bra! Skönt gung och lite tight jammande. Nästa artist var Manu Chao. Röjigt som vanligt. Men jag blev lite besviken på hans låtval... Av alla artister här är han utan tvekan den jag lyssnat mest på (ja, och så har jag ju även sett honom 2 ggr förut) och vars låtar jag kan bäst. Men pga språkbarriären är det bara några låtar jag kan texten till och han spelade få av dem.

Vi lyssnade inte färdigt på hans spelning för vi ville hinna höra lite på Ceasars också. Vid det här laget var jag väldigt trött i huvud och fötter och lite däremellan och jag har väl aldrig diggat Ceasars direkt, så jag tänkte bara vänta på att de blev klara så jag och Karin kunde dra, men faktiskt var de roliga att lyssna på. Det var fler låtar jag kände igen än vad jag visste om. Vi kom tillbaka nån timme senare för att höra på Sahara Hotnights, som självklart hade en riktigt bra liveakt. Det var ju bara väntat med deras rutin, men jag hade inte väntat mig så många tonårsfans med stenkoll.

Sista bandet för dagen var lite av the Wombats, som Annika, Frida och Rebecka tyckte var de bästa de hört. Jag och Karin och Maria stod och gäspade. Jag kanske inte har vad som krävs för att förstå the Wombats storhet, men de var i mina öron helt omöjliga att skilja från alla andra tråkiga pop/rock-band på festivalen...

På fredagen, igår alltså, var det väldigt få band vi ville höra för musikens skull utan mest några stora kända som man ville se bara för att, typ Sex Pistols och Kent. På eftermiddagen hade Miss Li en kort spelning för P3 Sommarsession, så jag fick höra henne då. Jag blev nog lite besviken. Miss Li verkar ha så roligt med musiken i studion, så jag hade väntat mig att hon skulle leka ännu mer live, men hon lät exakt som på skiva. Vilket förstås är väldigt bra, men i alla fall.

Fredagen var vår inplanerade partykväll, och jag kan väl säga att det gick enligt planerna. Det var ...roligt, sedan vet jag inte vad jag ska säga riktigt... Mitt starkaste minne är Karins tappade tandborste som gjorde ett bra mycket starkare intryck än vare sig Sex Pistols eller Kent. SP var bara dåliga, Kent hade förstås en bra show men deras musik är ju bara sömnigt tråkig. Allra, allra bäst, klart bästa spelningen hittills, var Looptroop. Bra dansmusik, fast tråkig rytm... Blev så mycket armviftande... Finns det ett namn för det? Ni vet, när man klappar luften. Om det finns utrymme vill man väl hellre dansa?

Det var jättehärligt att slappa och äta mat hos Karins och Marias schyssta förädrar idag. Har annars bara varit på Veronica Maggio. Det regnade lite men det var rätt mysigt. Veronicas live-versioner var väldigt bra, eller snarare så som jag väntar mig live; lite roligare men inte så tillfixat. Jag gillar verkligen det hon gör och hur hon gör det. Fast hennes röst får nog en hel del hjälp i studion...

Nu ska vi bara slappa lite till i Rebeckas ljuvliga soffa innan vi drar ner på stan igen... Bilder kommer på facebook när jag kommit hem.

Kommentarer
Postat av: Johan

Det verkar vara fyllt med sköna artister!

2008-06-28 @ 20:22:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0