Helgen med besök från Sverige

Denna helg kom Mattias och Nilo hit! Yay! Frågan är om jag ska orka nämna Nilo alls egentligen med tanke på att han inte orkar läsa min blogg, trots att han läser alla andras... Men okej då. Fast han förtjänar det inte.

De kom i alla fall på torsdagmorgonen till Manchesters flygplats, så jag åkte och mötte dem i Manchester och så gick vi på stan där i några timmar. Vi blev inte så imponerade. Kanske var förhoppningarna alltför höga då vi fått höra att det fanns mycket att se och göra i Manchester. Man kunde shoppa. Punkt. I alla fall i de delar av centrum som vi såg. Vi åkte därför till Sheffield på eftermiddagen. När vi kom dit visade sig staden från sin allra bästa sida i den falnande höstsolen. Jag blev glad, för på något sätt kände jag mig personligt ansvarig för att Sheffield skulle vara fint nu när de rest hela vägen.

Vi gick hem och åt middag och svenskt lösviktsgodis. Satt och pratade i ett par timmar men gick och la oss tidigt eftersom männen klivit upp vid fyra på morgonen.

Nästa dag skickade jag ut Mattias och Nilo på stan för att de skulle få utforska på egen hand medan jag var på uni ett par timmar. Det var inte för att jag behövde jobba, utan bara för att det är mycket roligare att utforska när platsen är ny för alla i gruppen. Vi möttes upp på eftermiddagen och gick till universitetet för att internäta en stund (har/hade ju fortfarande inte Internet hemma - men ska få det i dag!) och gick sedan till puben på campus, som alla på avdelningen gör på fredagkvällarna. Där fick MoN träffa de flesta av mina kompisar här (som Nilo inte hade koll på alls eftersom han inte läst min blogg). Nilo försökte flirta med Katie men det gick inte så bra... Tror inte hon blev särskilt smickrad av att höra hans nedvärderande åsikter om hennes hemstad, Manchester.

Vi gick vidare till en annan pub och kollade på rugby, England - Sydafrika. Det var kanske inte den mest spännande matchen (Sydafrika vann med 36 - 0), men jag tyckte det var väldigt intressant eftersom jag aldrig tittat på rugby förut. Jag tror att rugby i England fyller ungefär samma funktion som ishockey i Sverige - ett snabbare och mer fysiskt alternativ till fotboll, och jag kan helt klart se tjusningen med sporten (fast varför straighta killar kollar vet jag inte).

Mattias och Nilo drack några öl var, lika många tror jag. Morgonen efter visade det sig vem av dem som bär på flest finska gener. Vi åkte på utflykt till Robin Hood's Bay (ett par mil norr om Scarborough) med nästan hela kompisgänget (blev till slut 14 pers), och jag och Mattias och Nilo åkte med Susie och Paul. Mattias uppskattade inte bilresan så mycket, skulle man kunna säga... Vi hade i alla fall en hemskt trevlig dag; gick omkring på havsbottnen som ebben frilagt och letade djur, letade fossiler i stenarna och promenerade i de fina omgivningarna. Det var kul att vara där med en grupp biologer som kunde sätta namn på det vi hittade! De flesta i gruppen stannade kvar och tältade, men vi (fem) åkte tillbaka till Sheffield samma kväll. Är ganska glad för det nu i efterhand, då de andra tydligen inte haft en alltför rolig natt i blåsten.

Söndagen var helt underbar, för den liknade de söndagar jag, Mattias och Nilo brukar ha i Uppsala; brunch på café (i Uppsala nation) och i övrigt bara slappande. Karlarna tog tåget tillbaka till Manchester vid fyratiden. Jag gick efter det till uni och jobbade i ett par timmar.

Toppenhelg med andra ord! Idag har jag förresten bokat flygresa hem. Den 28 oktober lämnar jag England. Nu ska jag kanske försöka få något jobb gjort här också...

Kommentarer
Postat av: Mattias

Jag vill bara tillägga att jag inte gillade bilresan för att jag bryr mig om miljön av hela mitt hjärta..

2007-09-18 @ 08:54:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0