Sydney

Vi klev upp tidigt på lördagmorgonen för att flyga till Sydney. Fast vi var ganska trötta hela dagen knatade vi runt och tittade på staden och gick på marknad. Jag gillar nog Sydney mest av de australiensiska städer vi besökt hittills. Trots att Perth och Melbourne faktiskt är stora städer känns de ganska sömniga, medan Sydney helt klart har en storstadspuls. (Fast de flesta affärer stänger tidigt hör också.)

På kvällen träffade vi Ray och Sofia, ett annat par i min klass, som är utbytesstudenter i Adelaide och som också gör östkusten på sitt vinterlov. De reser omkring i en van som de ställt en säng i, så att det blir som en husbil för två. Lyxigt! Vi tog ett par öl ihop.

Ray, Sofia, Karin och Harriet

I morse passade vi på att sova ut för första gången... helt underbart att vi slipper frysa på vandrarhemmet här i Sydney! Vi hade köpt frukost dagen innan för att slippa passa tiden till vandrarhemmets frukost. Den var ändå inte så bra i Melbourne (men kanske är bättre här för nu bor vi mycket finare), men mina svenska smaklökar har inte riktigt anpassat sig till den söta australiensiska frukosten än heller. Den naturella yoghurten t.ex. innehåller bara ca 8% socker. Vilken tur då att den är så nyttig och bara innehåller 1% fett! (Fast vi svenskar är ju frukostmiffona egentligen, om man jämför med sydeuropa, UK, USA och Australien...)

Sedan åkte vi (tunnelbana och färja) till Sydneys zoo Taronga. Det var fint och det var förstås kul att se alla exotiska pungdjur och råttor som överbefolkar den här kontinenten, men jag skulle gärna hitta någon djurpark längs vägen senare där man kommer lite närmare djuren. Det var i alla fall väldigt fin utsikt in mot centrum.

Jag och Fredrik, när det börjat skymma lite tyvärr. Och Mattias har klippt våra fötter.

På väg tillbaka spanade vi in operahuset på nära håll vilket faktiskt gjorde mig betydligt mer impad än jag varit tidigare. Jag hade som inte fattat förut vad som var grejen egentligen, men det är en ganska häftig byggnad vid närmare påseende. Sedan mötte vi upp med Ray och Sofia igen och gick ut och åt lyxpizzor. Tror faktiskt att det kan ha varit den godaste pizza jag någonsin ätit. Ray och Sofia åker vidare i morgon, men vi har två nätter till på vandrarhemmet så vi hinner shoppa lite mer. Egentligen kan vi stanna så länge vi önskar, eftersom vi ska hyra bil sedan och inte har fler flyg att passa. Skönt, både för att jag är så less på att flyga och för att vi nu har möjlighet att lägga om resrutten efter vädret och vad som verkar o-/intressant.

Till sist: grattis på födelsedagen i Australien, mamma! (Och i Sverige om några timmar!)


Kommentarer
Postat av: Calle

Skönt att du fick tebax ditt bagage äntligen. Måste vart lite drygt utan det. Sydney måste vara en riktigt häftig stad, framför allt det berömda operahuset. Ska tydligen vara byggt av nått svenskt material har jag hört. Hoppas ni får två fina dagar i Sydney nu!

2007-07-01 @ 20:17:38
Postat av: Marianne

Det är så roligt att läsa om allt ni gör. Och otroligt roligt att läsa Mattias bildtexter, ahahahaha! Du förresten, glöm inte att ta lite bilder på honom också. Annars tror jag att du kommer att tycka att det är lite tråkigt sen. Eller det kanske ni gör men han lägger inte upp dem?
Det är förresten konstigt med sommar i Umeå utan Harriet. Jag och Greta träffade dina föräldrar och Sigrid och Helga på midsommar. Det var så underligt att du inte var där då. Blev nästan sur på dem. "Plocka fram Harriet nu!!!".

2007-07-02 @ 01:29:08
Postat av: Anna

hej!
Vilken snygg blogg du har! Kul att läsa lite vad ni gör.
Kom på att jag känner igen Ray +flickvän, de läste fysiologi samtidigt med mig förra året tror jag. Världen är liten! ;-)
Ha det bra!

2007-07-05 @ 14:27:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0