Lite ensamt trots allt

Haha, okej, det var inte min tanke att göra en Fredrik och kolla vilka som läser, men visst, då vet jag... :-)

Nu har jag varit ensam i huset i två veckor, och det har funkat bra hittills. Men så i förrgår (onsdag) fick jag ett mail från Remi där han skrev att han skulle komma hem på torsdag istället för söndag. Men vilken torsdag? Så jag började hoppas att han menade denna vecka, alltså igår, och skyndade hem och städade huset och bakade t.o.m. kakor (!). (Okej, kakorna var inte till honom egentligen utan till Knitting Club, men jag ville baka innan han kom.)

Vår dammsugare är den mest monstruösa maskin jag någonsin använt. Stor och högljudd, med en mekanisk mystik. På trägolv låter den lite som en gräsklippare. Det är som en stor tung tunna med hjul, med ett slags dammsugarmunstycke som en front spoiler. Bakpå kan man dra ut en kort slang. Först trodde jag att man skulle använda slangen, som det suger svagt ur. Men den har inget munstycke, utan är bara ett smalt rör, smalare än på en svensk dammsugare. Sedan insåg jag att det hårda suget var genom frontspoilern. Men precis ovanför denna satt utblåset, så varje gång jag närmade mig ett damm blåste jag det bara framför mig, och t.o.m. uppför väggarna när jag kom nära dem.

Efter att på detta sätt ha omdisponerat damm i tio minuter märkte jag att man kunde vinkla ner frontspoilern när man tippade dammsugaren. Aha. På det sättet riktades alltså utblåset snett uppåt, och suget snett neråt. På så sätt lyckades jag till slut faktiskt suga upp lite damm. Samt ett skosnöre till min ballerinasko från La Redoute. (När jag drog ut det luktade det bränt, undrar vad jag gjorde egentligen.) Men hela tiden hade jag ett sug från slangen, när den satt i sin hållare, riktad upp mot min mage. Vad det skulle vara bra för lyckades jag aldrig klura ut.

Det var alltså nästa torsdag Remi menade... Jag blev väldigt besviken, och för första gången kände jag mig lite ensam igår. Men idag är jag glad igen! Jag och Mattias firar fem år och det är fredag och jag har roliga planer för helgen med mina kompisar här. Ikväll är jag bjuden på middag hos min handledare Jon och hans fina familj. Det var jättebra att jag bakade i förrgår för nu kan jag ta med kakor till dem.

Den förhatliga.

Kommentarer
Postat av: Mattias

Det låter som en industridammsugare ju! Testa sug upp en liter vatten med den! Eller, vid närmare eftertanke, gör inte det. Om det INTE är en industridammsugare så dör du säkert!
Förresten så känner jag mig ensam hela tiden..
PUSS!

2007-08-17 @ 13:01:03
Postat av: Marianne

Hahahaha! Du måste fråga någon om den där dammsugaren och berätta om det sen. Sånt där kan man bli vansinnig på och fastna med i evigheter bara för att komma på hur eländet fungerar.
Vi (jag och Patrik) har haft lite dammsugarmystik vi också. Förra gången vi städade slutade min dammsugare att fungera. Först trodde jag att den blivit överhettad och hade någon slags termostat som slog av. Men även efter en stunds vila och nedkylning vägrade den starta. Lyckligt nog var vi i stort sett färdiga med dammsugningen.
Igår skulle vi städa igen och hade då tagit hit Patrik dammsugare. När vi stoppar in den i kontakten fungerar inte den heller. Det är inget fel med kontakten och proppen har inte gått. Jag chansar och tar fram min dammsugare och nu fungerar den! Lynniga saker det där.

2007-08-17 @ 17:21:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0